Školení Z
Cíle
Hlavním
cílem přípravy Z je motivovat pedagogické
pracovníky k použití počítače ve škole i doma
a vybavit je pro tento účel základními
uživatelskými znalostmi a dovednostmi, a to včetně
schopnosti tyto dále aktivně samostatně
rozvíjet.
Za základní uživatelské dovednosti a
znalosti považujeme:
základní přehled
o počítači a počítačové síti, zvládnutí základní
počítačové terminologie,
základní schopnost
práce s operačním systém a práce v počítačové
síti,
znalost základů práce s textovým
editorem, a to včetně základních typografických
pravidel,
schopnost využívat elektronickou
poštu pro odesílání a přijímání zpráv,
základy
práce s www prohlížečem včetně zkušeností s
vyhledáváním informací,
seznámení se s
vybranými příklady běžného výukového programového
vybavení,
poznání, že není třeba téměř nic z
ovládání znát zpaměti, ale že je nutné mít
schopnost orientovat se v systému nápověd a umět
vyhledávat potřebné informace,
uvědomění si
faktu, že ovládání všech aplikací v grafickém
prostředí je dnes velmi podobné a většinou se
dá modifikovat podle přání a zvyklostí
uživatele.
Organizační
pokyny
Školení v oblasti Z mohou
provádět pouze vybraná školicí pracoviště. Jejich
aktualizovaný seznam je zveřejněn na www stránkách
MŠMT a na portálu E-gram. Školení probíhá
v prostorách vybraného školicího pracoviště.
Po dohodě mezi vybraným školicím pracovištěm
a vedením školy či školského zařízení, ze
kterého je více účastníků školení, může školení
probíhat také přímo v prostorách této školy či
školského zařízení, má-li odpovídající technické a
programové vybavení.
Počet účastníků školení může být maximálně 15 v jednom běhu školení a musí být dodržena podmínka, že každý účastník má k dispozici počítač. Celková časová dotace je stanovena na 25 hodin prezenční výuky (vyučovací hodina má 45 minut) a školení musí být ukončeno do čtyř měsíců od jeho zahájení. Časovou organizaci si stanoví vybrané školicí pracoviště.
Studijní pomůcky si určuje vybrané školicí pracoviště, to je povinno vybavit účastníky školení odpovídajícími materiály. Lektoři i účastníci přípravy mohou získat informace o dostupných materiálech na známých veřejných adresách na Internetu. Pokud je to organizačně možné, je vhodné sestavovat skupiny účastníků jako homogenní (obdobná úroveň počátečních znalostí, blízké aprobace).
Průběh
výuky
Výuka by měla probíhat s
využitím programovém vybavení, které mají učitelé
na škole skutečně k dispozici, a neměla by
zdůrazňovat specifika použitého programového
vybavení ani jeho jednotlivých verzí. Lektoři si
musí uvědomit, že cílem není učitele zastrašit ani
jinak stresovat, ale naopak motivovat je
k tvořivému využívání ICT.
Je zcela přirozené, že ne všichni účastníci školení dosáhnou stejné úrovně znalostí a dovedností, je však nutné, aby získali schopnost pomocí experimentování, manuálů a systému nápověd zvládat i nové úkoly. Proto by při praktických cvičeních měly být zařazeny také úkoly typu "Zjistěte, jak se udělá…".
Příprava pedagogických pracovníků by měla vést k pochopení významu svobodného přístupu k informacím a práce s nimi pro rozvoj společnosti i jednotlivce. Výuka by měla probíhat v přiměřené míře také s důrazem na osvojení správné odborné terminologie.
OBSAH ŠKOLENÍ
Hardware (2
hodiny)
Princip práce počítače,
základní pojmy (informace, bit, byte, software,
hardware).
Základní části počítače a jejich
funkce (procesor, operační paměť, pevný
disk).
Další části počítače (disketová
mechanika, CD/DVD mechanika, monitor, klávesnice,
myš a další polohovací zařízení).
Přídavná
zařízení (tiskárny, scanner,
modem, reproduktory, mikrofon, dataprojektor,
interaktivní tabule).
Zapojení počítače a
připojení periferií.
Zapnutí a vypnutí
počítače, hardwarový restart.
Údržba počítače
(čištění monitoru, myši
a klávesnice).
Počítačová síť (druhy
počítačů, počítačová síť, server, pracovní
stanice, síťová tiskárna).
Hygiena počítačového
pracoviště (hygienické požadavky, ergonomie,
bezpečnost).
Operační systém (7
hodin)
Software (operační systém,
aplikační software)
Operační systémy (příkazový
řádek, grafické uživatelské rozhraní, systémy
Windows, Linux, Solaris, Mac OS).
Prostředí
operačního systému (pracovní plocha, Hlavní panel,
nabídka Start). Okna (aplikační, dokumentová,
dialogová).
Aplikační okno (záhlaví, základní
nabídka /panely nástrojů/, stavový řádek,
posuvníky, pracovní plocha).
Manipulace s oknem
(minimalizace, maximalizace, změna velikosti,
přesun, zavření, přepínání mezi
okny).
Klávesnice (rozmístění a významy kláves,
speciální klávesy, myš a další polohovací
zařízení).
Použití nápovědy (obsah, rejstřík,
vyhledávání).
Soubor (program, datový soubor),
složka. Popis souboru (jméno, přípona, velikost,
datum vytvoření,
atributy, umístění).
Struktura složek
(vytvoření, odstranění, přejmenování, přesun a
kopírování složky).
Zobrazení a řazení objektů
ve složce.
Jednoduchý textový a grafický editor
(Poznámkový blok, Malování), uložení souboru do
složky.
Výběr, odstranění, přejmenování, přesun
a kopírování objektů (složek,
souborů).
Aplikace Schránka a Koš.
Ovládací
panely (nastavení vlastností klávesnice a
myši).
Přizpůsobení grafického rozhraní
(pozadí, spořič obrazovky, nastavení).
Principy
práce v lokální počítačové síti (uživatelé,
přístup k datům a sdíleným zařízením).
Úvod do
problematiky počítačových virů (antivirová
prevence, zálohování dat).
Rozšiřující
témata
Vyhledání souboru (podle části
názvu, data vytvoření).
Komprimace a
dekomprimace souborů.
Update systému (Windows
Update, Office Update).
Údržba pevného disku
(vyčištění disku, defragmentace).
Instalace a
odebrání programu.
Výukové programové vybavení (2
hodiny)
Klasifikace a ukázky
programového vybavení, možnosti využití na
jednotlivých typech škol.
Začlenění výukového
programu do výuky, výhody a nevýhody současných
programů.
Evaluační web MŠMT.
Textový editor (9
hodin)
Prostředí textového editoru
(dokument, panel nabídek, panely nástrojů, stavový
řádek, měřítko zobrazení).
Zásady psaní textu
v textovém editoru (stavební prvky dokumentu -
písmeno, slovo, odstavec, přiřazení stylu
odstavce).
Vytvoření nového dokumentu.
Uložení dokumentu, první uložení a pojmenování
souboru, další ukládání.
Otevření a zavření
uloženého dokumentu.
Pohyb v textu (myš,
klávesnice).
Výběr části textu (pomocí myši,
klávesnice).
Kopírování, přesun a odstranění
části textu, práce se Schránkou.
Práce s
několika otevřenými dokumenty (přepínání mezi
nimi).
Formátování písma (písmo,
řez, velikost, podtržení, barva,
styl).
Formátování odstavce (zarovnání,
odsazení, mezery, řádkování, tok textu).
Vzhled
stránky (okraje, záhlaví a zápatí, datum a čas,
číslování stránek, vložení konce
stránky).
Číslovaný seznam a
odrážky.
Tabulátory (druhy zarážek, vkládání
pomocí Pravítka).
Jednoduché tabulky (vytvoření
tabulky a její základní formátování).
Vyhledání
a nahrazení řetězce v dokumentu.
Nastavení
jazyka a kontrola pravopisu.
Základní
typografická pravidla (kombinování písem,
vázání odstavců, zvýraznění části textu
apod.).
Tisk dokumentu.
Rozšiřující
témata
Vkládání obrázku do dokumentu a
jeho formátování (obtékání,
ohraničení).
Vkládání symbolů a speciálních
znaků.
Psaní textu do sloupců a textových
polí.
Ohraničení a stínování textu.
Použití
stávajících stylů odstavců.
Vytváření vlastních
stylů.
Použití vestavěných šablon (životopis,
dopis, ...).
Nastavení prostředí (zobrazení
panelů nástrojů).
Internet (3
hodiny)
Co je to Internet, jak
pracuje.
Základní pojmy při práci s Internetem
(www stránky, e-mail, URL adresa, hypertextový
odkaz).
Způsoby připojení počítače k
Internetu.
Práce s www prohlížečem (panel
Adresa, tlačítko Zpět, Předat k), pohyb po www
stránkách.
Historie, Oblíbené
položky.
Uložení a vytisknutí webové
stránky.
Zkopírování a úprava textu a
obrázku z Internetu.
Důležité české a
zahraniční webové stránky.
Vyhledávání na
Internetu.
Základní informace o bezpečnosti na
Internetu.
Rozšiřující
témata
Možnosti Internetu (státní
správa na Internetu, virtuální obchody
apod.).
Další nastavení internetového
prohlížeče (domovská stránka, zabezpečení).
Elektronická pošta (2
hodiny)
Princip elektronická pošty
(srovnání s klasickou poštou, e-mailová
adresa).
Prostředí poštovního klienta (panel
nabídek, panely nástrojů, základní
nastavení).
Složky (doručená pošta,
odeslaná pošta, koncepty, odstraněná
pošta).
Struktura e-mailové zprávy (odesílatel,
adresát, předmět, text zprávy).
Vytvoření a
odeslání nové zprávy, pravidla pro psaní zpráv
(diakritika).
Odeslání zprávy několika
adresátům (kopie a slepá kopie).
Přiložení
souborů ke zprávě (příloha).
Přečtení příchozí
zprávy, uložení
(otevření) přílohy.
Odpověď a přeposlání
zprávy.
Vytvoření vlastních složek a uspořádání
pošty v nich.
Uváděné hodinové dotace jsou jen orientační (i když byly prakticky v kurzech začátečníků vyzkoušeny). Rozšiřující témata jsou nepovinná a lektor je zařadí dle svého uvážení. Výše uvedená osnova školení je vytvořena v terminologii operačního systému Windows a kancelářského systému Office. Při výuce na základě jiných platforem si lektor osnovu a terminologii odpovídajícím způsobem upraví. Vzhledem k velmi rozdílnému zájmové spektru účastníků přípravy není účelné předepisovat metodiku kurzů. Stojí za úvahu nesoustřeďovat kurzy do krátkého časového úseku, ale dát jim spíše formu konzultací nad problémy účastníků přípravy. Protože jsou lektoři z velké většiny sami učitelé, lze věřit, že vyberou v rámci možností podle profilu účastníků kurzů optimální řešení.
ZÍSKÁNÍ CERTIFIKÁTU ÚROVNĚ Z
Pedagogický pracovník vybavený výše uvedenými znalostmi a dovednostmi může získat certifikát úrovně Z třemi různými způsoby:
1. Školení ukončené ověřením znalostí je určeno pro začátečníky, kteří nemají zkušenosti s obsluhou počítače. Absolvují školení a musí úspěšně složit test či projít praktickým ověřením znalostí.
2. Absolvování pouze testu či praktického ověření znalostí je určeno pedagogickým pracovníkům, kteří již získali potřebné znalosti a dovednosti samostudiem, případně jiným způsobem.
3. Administrativní udělení.
Pedagogičtí pracovníci, kteří již absolvovali jiný
typ ICT vzdělávání mohou požádat o administrativní
udělení certifikátu. Uznávají se následující formy
ICT vzdělávání:
a) Absolvování
vysokoškolského předmětu zaměřeného na ICT a
ukončeného zkouškou, zkouška nesmí být starší
sedmi let. Prokazuje se zápisem v indexu.
b) Absolvování ECDL. Prokazuje se osvědčením ECDL Start a ECDL Certifikát.
c) Absolvování vzdělávací akce zaměřené na ICT a akreditované MŠMT v rámci DVPP. Prokazuje se osvědčením.
Organizace ověření
znalostí
Ověření znalostí v oblasti Z
mohou provádět pouze vybraná školicí pracoviště.
Jejich aktualizovaný seznam je zveřejněn na www
stránkách MŠMT a na portálu E-gram. Ověření
znalostí probíhá v prostorách vybraného
školicího pracoviště. Případně po dohodě mezi
vybraným školicím pracovištěm a vedením školy či
školského zařízení, ze kterého je více účastníků,
může ověření znalostí probíhat v prostorách
školy či školského zařízení, má-li odpovídající
technické a programové vybavení. Pedagogický
pracovník si může vybrat dle vlastního uvážení
jednu ze dvou forem ověření znalostí test
s výběrovou odpovědí, nebo praktické ověření.
Test s výběrovou
odpovědí
Test se skládá z 30 náhodně
vybraných otázek a pro úspěšné splnění testu je
nutné zodpovědět správně minimálně 18, tj. 60 % z
nich. Doba trvání testu je 60 minut. Vybraná
školicí pracoviště obdrží vzorové sady otázek.
Pokud se vyskytují v testu otázky s vyšším počtem
správných odpovědí, bude stačit zodpovědět pouze
jednu z nich, nikoliv všechny. Vzorové otázky
budou zveřejněny.
Praktické
ověření
Praktické ověření se skládá z
několika úkolů na ověření základních uživatelských
dovedností. Úkoly mohou být rozdílně náročné,
proto má každý úkol jiné bodové hodnocení. Celkový
počet bodů je 30 a pro úspěšné splnění praktického
ověření je nutné dosáhnout alespoň 18 bodů.
Prohlédněte si vzorové příklady... Vybraná školicí
pracoviště si budou vzorové příklady modifikovat
podle vlastních podmínek.