Školení P - Úvodní modul
Cíle
Tento
modul je povinným úvodem pro zájemce o další
vzdělávání v úrovni P. Navazuje na školení Z,
upevňuje získané vědomosti a obsahuje
některá témata rozšiřující a doplňující toto
školení. Základní cíle úvodního modulu jsou
informační a motivační. Školení má pedagogického
pracovníka seznámit s dalšími možnostmi
smysluplného užití výpočetní techniky ve školní
praxi, motivovat jej pro toto užití, vybavit jej
základními ICT kompetencemi, které potřebuje pro
využití informačních technologií ve výuce,
a poskytnout mu informace pro následný účelný
výběr navazujících specializovanějších
modulů.
Za klíčové uživatelské znalosti a dovednosti
považujeme:
schopnost pokročilé práce
s elektronickou poštou (poštovní klient i
webové rozhraní),
znalost základních možností
komunikačních prostředků počítačových
sítí,
porozumění aspektům (výhodám a nevýhodám)
jednotlivých způsobů komunikace,
zvládnutí
pokročilejší práce s textovým editorem a
schopnost tyto znalosti aplikovat,
znalost
základních principů práce s rastrovými a
vektorovými obrázky,
základní orientace
v možnostech využití grafických programů ve
výuce,
znalost principů vytváření, fungování a
působení počítačových prezentací,
schopnost
vytvořit jednoduchou prezentaci s využitím
šablony návrhu,
praktické zvládnutí
elementárních činností v tabulkovém
kalkulátoru,
orientace v datových strukturách
tabulkových kalkulátorů a možnostech jejich
využití,
základní orientace
v pokročilejších možnostech tabulkového
kalkulátoru,
základní znalost elementárních
pojmů a principů z oblasti počítačových
sítí,
orientace v základních možnostech a
způsobech využití školní počítačové
sítě,
schopnost instalovat a odebrat jednoduché
programy na pracovní stanici,
identifikace se
základními pravidly pro použití sítě, orientace v
problematice virů,
základní orientace
v možnostech využití informačních technologií
ve výuce,
motivace a základní připravenost k
tvůrčímu využití ICT ve výuce v rámci
aprobace,
připravenost k objevování
dalších rolí ICT a z nich vyplývajících změn
ve výuce.
Organizační pokyny
Školení
v oblasti P mohou provádět pouze vybraná školicí
pracoviště. Jejich průběžně aktualizovaný seznam
je zveřejněn na www stránkách MŠMT a na portálu
E-gram. Školení probíhá v
prostorách vybraného školicího pracoviště. Po
dohodě mezi vybraným školicím pracovištěm
a vedením školy či školského zařízení, ze
kterého je více účastníků školení, může školení
probíhat také v prostorách této školy či
školského zařízení, má-li odpovídající technické
a programové vybavení. Školení úvodního
modulu P mohou vést jen lektoři certifikovaní pro
tento modul. Jejich seznam je zveřejněn na
webových stránkách MŠMT a na portálu E-gram. Pokud
je to organizačně možné, je vhodné sestavovat
skupiny účastníku jako homogenní (typ školy a
blízké aprobace). Nutnou podmínkou pro možnost
přihlášení na úvodní modul P je získaná
certifikace Z. Počet účastníků školení může být
maximálně 15 v jednom běhu školení a musí být
dodržena podmínka, že každý účastník má k
dispozici počítač. Časová dotace je stanovena na
20 + 10 vyučovacích hodin (vyučovací hodina má
45 minut, 20 hodin je prezenčně, 10 hodin je
vyhrazeno pro distanční formu). Školení musí být
ukončeno do čtyř měsíců od jeho zahájení. Časovou
organizaci si stanoví vybrané školicí pracoviště,
které si také určuje studijní materiály a formy
další podpory výuky.
Průběh výuky
Výuka má
probíhat především s využitím programovém
vybavení, které mají učitelé na škole skutečně
k dispozici, a neměla by zdůrazňovat
specifika použitého programového vybavení ani jeho
jednotlivých verzí. Lektoři si musí uvědomit, že
cílem není učitele zastrašit ani jinak stresovat,
ale naopak motivovat je k tvořivému využívání
ICT. Je zcela přirozené, že ne všichni dosáhnou
stejné úrovně znalostí a dovedností, je však
nutné, aby získali schopnost pomocí
experimentování, manuálů a systému nápověd
zvládat i nové úkoly. Výuka musí být také
prováděna s důrazem na osvojení správné
odborné terminologie.
OBSAH ŠKOLENÍ
Elektronická komunikace (3
hodiny)
Práce se složkami, vytvoření
podsložky, přesuny zpráv mezi
(pod)složkami.
Vyhledávání ve složkách
přijatých a odeslaných zpráv, manipulace se
zprávami.
Potvrzení o doručení, vlastnosti
zpráv (priorita).
Přístup k příspěvkům
prostřednictvím poštovního klienta (výhody a
nevýhody).
Přístup k příspěvkům
prostřednictvím webového rozhraní (výhody a
nevýhody).
Práce se skupinami (distribuční
list), kopie, skrytá kopie.
Možné formáty zpráv
(prostý text, formát HTML).
Práce
s přílohami, komprimace souborů, přenos
většího objemu dat.
Viry, antivirová řešení (na
stanici, na serveru, u poskytovatele
připojení).
Základní principy elektronického
podpisu, šifrování zpráv.
Etika
v elektronické poště (nevyžádané zprávy -
spam, hoax).
Principy a funkce elektronických
konferencí.
Přístupy k příspěvkům
prostřednictvím e-mailu a webového
rozhraní.
Typy konferencí (podle atributů
veřejnost, otevřenost, moderovanost).
Vhodné
ukázky funkčních konferencí (např. na http://www.spomocnik.cz/).
Základní
funkce a využití on-line chatu.
Funkce akronymů
a emotikonů (smajlíky).
Další komunikační
prostředky (videokonference, IP telefonie,
i-rádia, i-TV).
Kolaborativní prostředí,
e-learningové kurzy, on-line
vzdělávání.
Rozšiřující témata
Práce
s adresářem, tisk kontaktů a export
kontaktů.
Automatické zahrnutí podpisu a
přiložení vizitky do zprávy.
Filtry, třídění
doručených zásilek, blokování
odesílatelů.
Nastavení poštovního klienta
(adresy příchozích a odchozích serverů
apod.).
Seznámení s návodem, FAQ, etika na
síti, pravidla chování
v konferencích.
Přihlášení do konference,
čtení příspěvků, zaslání příspěvku, zaslání
odpovědi.
Změna nastavení, zaslání příkazu
(např. HELP).
Odhlášení z konference,
založení nové konference.
On-line chat –
přístup přes www rozhraní nebo specializovaný
program.
Přihlášení do diskuse, odhlášení
z diskuse, volba a smysl
přezdívky.
Procházení místností (témat
diskusí), stálé a dočasné místnosti.
Zakládání
a rušení místností, funkce správce chatu, šeptání
mezi dvěma účastníky.
Pokročilá práce s textem (4
hodiny)
Opakování
Nápověda textového
editoru – obsah, rejstřík, vyhledávání.
Další
možnosti nápovědy (v dialogovém okně, Pomocník
Office, na síti WWW).
Vkládání symbolů a
speciálních znaků, práce se schránkou –
vložit jinak.
Vkládání obrázků, nastavení
formátu (velikost, pozice, obtékání,
oříznutí, ovládání obrazu).
Typografická
pravidla a estetická doporučení pro tvorbu
dokumentů.
Probíraná témata
Vytvoření
struktury dokumentu (přiřazení stylů odstavců,
změna vlastností stylů).
Šablona (vytvoření
dokumentu na základě šablony, úprava šablony,
vytvoření nové šablony).
Vkládání poznámek pod
čarou a vysvětlivek, vkládání titulků (obrázky,
rovnice, tabulky).
Generování obsahu (podle
stylů odstavců, resp. podle názvů
kapitol).
Tabulky pro pokročilé (přidání a
odstranění buněk/sloupců/řádků, slučování buněk,
formátování).
Vytváření seznamů (odrážky,
číslování, víceúrovňové seznamy).
Vkládání
hypertextových odkazů (URL, dokument, elektronická
adresa).
Hromadná korespondence (hlavní
dokument, zdroj dat, sloučení dat
s dokumentem).
Otevírání a ukládání
dokumentů v různých formátech (TXT, RTF,
PDF), přenositelnost souborů.
Export do HTML,
publikování na www stránkách.
Rozšiřující
témata
WordArt, vkládání automatických
tvarů, grafů a dalších objektů (organizační
diagram, rovnice).
Rejstřík, seznam použité
literatury, citace, pravidla pro psaní citací,
slovník synonym - tezaurus.
Kontrola pravopisu,
přidání výrazu do slovníku, automatické
opravy.
Nastavení jazyka, dělení
slov.
Propojení dokumentů, křížové
odkazy.
Sledování změn, revize.
Základy
práce s makry (záznam makra a jeho spuštění,
jednoduché příklady užitečných maker).
Počítačová grafika a prezentace
(4 hodiny)
Rastrový obrázek (počet bodů
obrázku, rozlišení, barevná hloubka).
Formáty
ukládání (BMP, GIF, JPG, PNG – přednosti a
nevýhody, tvorba a použití).
Získání obrázku
(malování, sejmutí obrazovky, digitální
fotografie, skenování).
Prohlížení a úpravy
obrázků (prohlížení, lupa, jas, kontrast
atd.).
Tisk obrázku (tisk, rozlišení, druhy
papírů) a použití obrázku
v dokumentu.
Vektorový obrázek
(základní objekty, kreslení objektů, změna polohy
a velikosti objektů).
Základní vlastnosti
objektů (obrys a výplň, vlastnosti
textu).
Uspořádání objektů (zarovnání a řazení
objektů).
Praktické příklady (hrátky
s objekty, vizitka, leták, obal CD, inzerát,
kliparty).
Vytváření barev (RGB a CMYK
modely, barevná věrnost).
Barevná schémata,
působení barev, základní pravidla
kompozice.
PDF formát (vlastnosti a
použití, čtení PDF souborů, prohlížeče, práce
s prohlížečem, tisk).
Počítačová
prezentace (zásady úspěšné prezentace, zásady
zpracování prezentace).
Tvorba jednoduché
prezentace, ukázky možností prezentačního
programu.
Vytvoření prezentace pomocí
šablony.
Tabulkový kalkulátor (4
hodiny)
Prostředí tabulkového
kalkulátoru (aplikační a dokumentové okno,
dialogová okna, buňka, list, sešit, ukazatel myši,
buňkový kurzor, textový kurzor, řádek vzorců, pole
názvů, stavový řádek).
Spuštění programu,
otevření dokumentu, uložení dokumentu, využití
nápovědy (obsah, rejstřík, vyhledávání, aktivace
a deaktivace pomocníka).
Základní datové
struktury (číslo, měna, datum, čas, procenta,
text), formát buňky (zarovnání, písmo, ohraničení,
vzorky), kopírování formátu.
Užití tabulkového
kalkulátoru jako kalkulačky (operátory,
exponenciální tvar zápisu čísel), vkládání a
kopírování jednoduchých vzorců, relativní a
absolutní adresa.
Jednoduché funkce (SUMA,
zápis funkce, zadání funkce dialogovým oknem),
příklady užití vybraných jednoduchých funkcí
(datum a čas, matematické, statistické, textové,
logické).
Vytvoření jednoduchého grafu
(automatické vytvoření grafu, vytvoření grafu
pomocí průvodce, základní typy grafů, úpravy
grafů).
Tisk dokumentu (úprava dokumentu před
tiskem, nastavení oblasti tisku, vzhled stránky,
náhled, záhlaví a zápatí stránky, rozsah tisku,
počet kopií, tisk výběru, aktivního listu,
sešitu).
Motivační ukázky dalších možností
tabulkového kalkulátoru (např. tabulkový
kalkulátor jako databáze – záznamy, řazení
záznamů, filtry, souhrny, přehledy, kontingenční
tabulka).
Spolupráce tabulkového kalkulátoru
s dalšími kancelářskými aplikacemi (textový
editor, poštovní klient), typové motivační
příklady a náměty pro jednoduché využití ve
výuce.
Školní síť (3
hodiny)
Obecné schéma počítačové sítě
(server, pracovní stanice, ostatní síťová
zařízení).
Možnosti a využití počítačové sítě
(sdílení aplikací, prostředků, sdílení
dat).
Uživatelská data v síti (zásady pro
práci s daty).
Zálohování dat (zálohování
dat na pracovní stanici, na serveru, na externím
zařízení).
Zabezpečení dat a sítě (uživatelské
účty, pravidla pro tvorbu hesel).
Rozdělení
software podle licencí (GNU, freeware, shareware,
komerční software, typy licencí).
Legalita
software, autorská práva (instalace SW v síti
z hlediska autorských práv,
odpovědnosti).
Instalace a odebrání software na
pracovní stanici (instalace a možné problémy při
odebrání).
Soubor pravidel pro použití sítě
(metodické pokyny pro práci v síti, provozní
řád).
Antivirová prevence, odvirování počítače
(druhy virů, ochrana před viry, obecné
zásady).
ICT a změny ve výuce (2
hodiny)
Důvody pro používání ICT ve
výuce, přínos moderních technologií, nová
pedagogická realita.
Využití ICT
v pedagogické praxi, specifika jejich použití
v jednotlivých předmětech.
Nové dimenze
rutinních činností ("psaní" a "čtení" hypertextů a
multimédií, komunikace).
Nové pojetí učebnic,
učebních zdrojů pro žáky, modely komunikace mezi
účastníky výuky.
Pracovní nástroje, pracovní
prostředí učitele a žáka, přístupy k učení,
nové modely učení.
Samostatná příprava
(10 hodin)
Samostatná příprava s
on-line podporou školicího pracoviště.
Uvedené hodinové dotace jsou orientační. Rozšiřující témata jsou nepovinná a lektor je zařadí dle svého uvážení. Výše uvedená osnova školení je vytvořena v terminologii operačního systému Windows a kancelářského systému Office. Při výuce na základě jiných platforem si lektor osnovu a terminologii odpovídajícím způsobem upraví. Výuka celků "Počítačová grafika a prezentace" a "Tabulkový kalkulátor" má především informativní a motivační charakter - pro tato témata existují v systému školení "P" samostatné moduly. Vzhledem k univerzálnosti úvodního modulu školení poučených uživatelů je třeba, aby lektor vždy přizpůsobil jeho konkrétní obsah a náročnost potřebám (aprobace, typ školy) účastníků kurzu.
Absolvování úvodního modulu
školení poučených uživatelů
O započtení
úvodního modulu "P" rozhodne lektor kurzu na
základě účasti pedagogického pracovníka na
prezenční části školení, efektivitě samostudia a
průběžném plnění zadaných úloh. Aprobovaným
učitelům informatických předmětů je na požádání
modul uznán administrativně. Absolventům kurzů
ECDL je možné stanovit individuální studijní plán,
kdy se tento pedagog účastní prezenčně výuky jen
těch témat, jejichž certifikaci v rámci ECDL
nemá.
Oblast P - další
moduly
Po absolvování úvodního
modulu si pedagogický pracovník s ohledem na svoji
aprobaci vybere z nabídky zveřejněné na
portálu E-gram dva další moduly. Vzdělávání v
rámci každého volitelného modulu se ukončuje
obhajobou závěrečné práce - projektu.