Histogram jako pomůcka
Histogram napoví
 Tisk

To, že po vyfotografování objektu se máme podívat na histogram, pokud to fotoaparát umožňuje a máme dostatek času, je známo. Při fotografování se setkáme se scénami, které fotoaparát bez problému „zvládne“, za předpokladu nastavení správné expozice. Příkladem může být následující obrázek.

Všiměte si bílé plochy, na které leží mísa a údaji na histogramu (zcela vlevo).

Foceno Canonem 50D, pevné ohnisko, objektiv EF 50 mm => crop factor 1,6 - ve skutečnosti tedy 80 mm; režim priority clony: doba expozice 1,3 s; clona f 18; citlivost ISO 100.

Existují však situace, kdy jeden snímek nestačí. Přitom nevadí, že máte kompakt a fotíte do jpg. Pokud je scéna statická, jako na následujícím obrázku, vyfoťte tři snímky v režimu AEB (automatický expoziční bracketing). Většinou požívám prioritu clony. Já si opřel kompakt o nějaký objekt. Neměl jsem stativ, což je v takových případech velmi dobrá pomůcka. V aplikaci Photomatix pro 3.2 jsem sestavil ze tří snímků výslednou fotografii:

Fotoaparát: "pokročilý" kompakt Canon G11, režim Av, AEB.


Většina fotoaparátů dynamický rozsah takové scény nezvládne. Zde se však nejedná se o HDR obrázek. Ten byl sice, jako meziprodukt, vytvořen, ale mapováním tónů jsme se vrátili do „normálního“ dynamického rozsahu (někteří autoři používají pojem LDR - nízký dynamický rozsah), protože většina z nás pro zobrazení používá „normální“ monitory.

V některých případech budeme váhat, zda pořídit jen jednu fotografii nebo zda výsledný snímek sestavíme z více záběrů. Příkladem budiž následující obrázky sestavené v režimu priority clony (Av), každý vždy ze tří fotografií ve formátu raw v sekvenci AEB.




Všechny tři obrázky byly pořízeny DSLR Canon 50D, režim Av, vždy v sekvenci AEB, objektiv ekv. 80 mm.


Na závěr tohoto studijního článku bych si dovolil dát vám malou radu: netrapte se přespříliš problematikou HDR (velký dynamický rozsah). Pokud vás to baví, experimentujte. V mnoha případech však budete možná zklamáni výsledky svých pokusů. Pořizujte v klidu dále snímky, tak jak jste zvyklí:


Obě fotografie přízeny Canonem 50D, Av, objektiv Sigma 17-70 mm 1:2.8-4.